De hoofdman van een groep jachtnomaden trotseert met zijn stam het natuurgeweld van de ijstijd waarbij hij tevens met bittere familieconflicten te maken krijgt.
Rijk der schaduwen
Walkers of the wind
Utrecht: Het Spectrum, 1998
515 p.
90-274-4014-X

De prehistorische jager Torka en zijn stam worden getroffen door natuurrampen; een vuurstorm en plotseling snel invallende dooi. Maar ten slotte komen ze in een gebied waar vlees genoeg is. Een van de vrouwen, Naya, zorgt voor een constante spanning tussen de zoons van Torka. Door het gebruik van bepaalde bessen krijgt ze hallucinaties en raakt seksueel opgewonden, waarbij ze de broers afwisselend aantrekt en afwijst. Ze overtreedt oude regels en gewoontes en brengt daardoor de hele stam herhaaldelijk in gevaar. Ten slotte moet Torka de stam splitsen om het voortbestaan van het volk te verzekeren. Dit betekent tevens het einde van zijn leiderschap. Dit vierde deel van 'Kinderen van de dageraad' verhaalt wederom van de voorouders van de inheemse Amerikanen in de ijstijd. Dit deel laat duidelijk uitkomen hoe belangrijk saamhorigheid is voor het voortbestaan van de groep. Het is een spannend verhaal, mede door de bijzonder levensechte figuren. Paperback, kleine druk.