Jacqueline Smit
Amsterdam: Uitgeverij Orlando, © 2020
270 p.
9789493081680 (paperback)

Eindeloos dwalen door hoge hallen

Fantasyschrijver Susanna Clarke (61) laat na tien jaar weer van zich horen met een roman over de eenzame Piranesi in een griezelige, wonderschone wereld.

Met haar sfeervolle, bijna achthonderd pagina's tellende debuut over twee magiërs in 19de-eeuws Engeland verwierf de Britse fantasyschrijver Susanna Clarke in 2004 wereldfaam. Elf weken lang stond Jonathan Strange & Mr Norrell op de bestsellerlijst van The New York Times, er werden vier miljoen exemplaren van verkocht, er volgde een BBC-serie en het boek werd met prijzen overladen.

Fantasyfans wachtten handenwrijvend op een nieuwe Clarke. Het bleef ruim een decennium stil. Tot vorig jaar de roman Piranesi werd aangekondigd, waarvan nu de Nederlandse vertaling is verschenen.

Piranesi speelt zich in de moderne tijd af. Ook stilistisch is het niet te vergelijken met Jonathan Strange & Mr Norrell. Clarkes debuut las als een historische vertelling, compleet met voetnoten. Als verteller hield ze afstand van haar hoofdpersonen, alsof ze hen bekeek via het verkeerde uiteinde van een telescoop. In Piranesi lezen we mee met de dagboeken van de verteller, waardoor w…Lees verder

De liefde voor het labyrint

Susanna Clarke, bekend van de fantasybestseller Jonathan Strange & Mr Norrell, lost de hooggespannen verwachtingen in met haar tweede roman, Piranesi. De lezer heeft zestien jaar moeten wachten.

Hoe diepmenselijk is de angst voor controleverlies en waanzin waaraan Piranesi ten prooi valt. Hij woont op een plek die onwerelds aandoet en toch is hij overduidelijk een mens met gevoelens van angst, eenzaamheid en dankbaarheid. Zijn universum bestaat uit met elkaar verbonden kamers. Langs de muren van het Huis staan standbeelden van dingen, dieren en mensen die niet in het Huis aanwezig zijn.

De Britse schrijfster Susanna Clarke laat al met de keuze van de titel van haar tweede roman uitschijnen wat voor een plek dit labyrint is. Piranesi verwijst naar de achttiende-eeuwse Italiaanse graficus Giovanni Battista Piranesi, bekend van zijn architectuurfantasieën. Hij maakte etsen van imaginaire Romeinse gebouwen met sierlijke arcaden, eindeloze trappen en bizarre perspectieven.

In het labyrint dat Clarke beschrijft, zijn er wolken en water, vogels en vissen, en die ene mens, door ­Piranesi de Ander genoemd. Tweemaal per week zien ze elkaar voor een kort overle…Lees verder

Eindeloos dwalen door hoge hallen

Fantasyschrijver Susanna Clarke laat na tien jaar weer van zich horen met een roman over de eenzame Piranesi in een griezelige, wonderschone wereld.

Met haar sfeervolle debuut over twee magiërs in 19de-eeuws Engeland verwierf de Britse fantasyschrijver Susanna Clarke in 2004 wereldfaam. Elf weken stond Jonathan Strange & Mr Norrell op de New York Times-bestsellerlijst, er werden vier miljoen exemplaren verkocht en er volgde een BBC-serie. Fantasyfans wachtten handenwrijvend op een nieuwe Clarke. Het bleef ruim een decennium stil. Tot vorig jaar de roman Piranesi werd aangekondigd, waarvan nu de Nederlandse vertaling is verschenen.

Piranesi speelt zich af in de moderne tijd. Ook stilistisch is het niet te vergelijken met Jonathan Strange & Mr Norrell. Clarkes debuut las als een historische vertelling, compleet met voetnoten. Als verteller hield ze afstand van haar hoofdpersonen, alsof ze ze bekeek via het verkeerde uiteinde van een telescoop. In Piranesi lezen we mee met de dagboeken van de verteller, waardoor we elke intieme emotie meekrijgen.

Piranesi is zijn bijnaam - net als de beroemde 18de-eeuwse…Lees verder

BOEKENBAL Zen tussen de zuilen

BOEKENBAL

Soms gebeurt het dat je, wanneer je een roman na de laatste bladzijde dichtslaat, overvallen wordt door heimwee naar de wereld die erin beschreven staat. ‘Piranesi’ is zo’n roman. Zestien jaar na haar succesvolle debuut laat de Britse fantasyschrijfster Susanna Clarke weer van zich horen met dit verhaal over een eenzame man in een griezelige wereld. Haar indrukwekkende debuut ‘Jonathan Strange & Mr. Norrell’, over twee magiërs in 19de-eeuws Engeland, stond destijds elf weken lang op de New York Times-bestsellerlijst. Er zijn vier miljoen exemplaren van verkocht en er is zelfs een BBC-serie van gemaakt. Daarna bleef het lange tijd stil, tot ‘Piranesi’. In deze roman beschrijft Clarke het leven van de 35-jarige Piranesi, die zichzelf wetenschapper noemt. Verder weet hij niets over zichzelf, behalve dat hij in een zich oneindig in alle richtingen uitstrekkend labyrint van grote, hoge, witte zalen woont. Marmeren standbeelden vormen zi…Lees verder

Na de internationale bestseller ‘Jonathan Strange & Mr Norrell’ (2004) presenteert de Britse fantasy-auteur (1959) na zestien jaar een meer compacte en soberder, maar weer met mythische inslag geschreven roman. Het beschrijft de eenzame wereld van de verteller, vastzittend in talrijke in elkaar overlopende zalen. Deze staan door getijdestromen onder water en bevatten talloze marmeren beeldhouwwerken. Trappen leiden naar hogere verdiepingen waar wolken drijven en vogels verblijven (die hem naar eigen zeggen boodschappen sturen). De nogal onschuldige, onderzoekende verteller ziet zichzelf als ‘Het Geliefde Kind van het Huis’. Hij herinnert zich niets, maar heeft oude dagboeken en noteert alles van zijn strooptochten. Het Huis bevat vijftien personen, naast hemzelf de wetenschapper ‘De Ander’ en dertien verspreid in het huis liggende skeletten die hij haast religieus adoreert. Langzaam komt hij er door nog een vreemdeling erachter dat De Ander geen collega is, maar een machtswellustelin…Lees verder

Hoopvol in het labyrint

Susanna Clarkes Piranesi laat je geloven in creativiteit als leidraad in het leven.

Soms gebeurt het dat je, wanneer je een roman na de laatste bladzijde dichtslaat, overvallen wordt door heimwee naar de wereld die erin beschreven werd. Piranesi is zo'n roman.

De Engelse Susanna Clarke beschrijft in haar tweede roman (zestien jaar na haar debuut) het leven van de 35-jarige Piranesi, die zichzelf wetenschapper noemt. Verder weet hij niets over zichzelf, behalve dat hij woont in een zich oneindig in alle richtingen uitstrekkend labyrint van grote, hoge, witte zalen. Marmeren standbeelden vormen zijn dagelijks gezelschap. Zijn voornaamste bezigheid is het in kaart brengen van het labyrint, dat hij als vriendelijke, gulle entiteit beschouwt, en het catalogiseren van de beelden. Twee keer per week spreekt hij kort af met de Ander, de enige andere mens die in het labyrint schijnt te vertoeven en die - eveneens wetenschapper - op zoek is naar wijsheden en kennis uit het verleden. Op de verdieping boven die van Piranesi zijn veel plafonds ingestort, en hebben zon, …Lees verder

Over Susanna Clarke

Susanna Clarke (1959, Nottingham) is een Britse fantasy-schrijfster. Ze studeerde aan de prestigieuze Universiteit van Oxford.

Met haar debuutroman, Jonathan Strange & Mr. Norrell, won ze in 2005 de prestigieuze Hugo Award, de World Fantasy Award, de Locus Award en de Mythopoeic Award. Voordat Clarke in 1992 aan dit boek begon, had ze diverse posten bij uitgeverijen van non-fictie. In 1990 doceerde ze Engels aan leidinggevenden bij Fiat in Turijn en het jaar daarna was ze lerares Engels te Bilbao. Van 1993 tot 2003 werkte ze bij de uitgever Simon & Schuster in Cambridge aan kookboeken.

Vanaf 1996 heeft ze zeven korte verhalen gepubliceerd. Met het bijna 800 pagina’s tellende boek Jonathan Strange & Mr Norrell brak ze wereldwijd door. Het verhaal speelt in het 19e-eeuwse Engeland tijdens de napoleontische oorlogen. Met de komst van Mr. Norell keert magie terug naar Engeland. In 2021 werd de Women's Prize for Fiction aan haar toegekend v…Lees verder op Wikipedia