Nieuwe buren
Saskia Noort
Amsterdam: Anthos, 2006
278 p.
90-414-0969-6 90-414-0970-X

Toegankelijke formaten:

Saskia Noort debuteerde in 2003 met Terug naar de kust en oogstte succes en bekendheid met De eetclub (2004). Met Nieuwe buren gaat ze verder op de ingeslagen weg, wat zoveel wil zeggen als: verveling en geestelijke leegte leiden tot seksspelletjes, drama en geweld in de hippe en chique villawijken van de Nederlandse jetset. Dezelfde ingrediënten met een toegevoegd erotisch sausje dat we eerder al op ons bord kregen, wordt de lezer in lichtjes gewijzigde omstandigheden en met bijvoeging van nieuwe maar gelijkaardige personages andermaal voorgezet. Wie de smaak te pakken heeft, wil vaak meer van hetzelfde. Wie af en toe meer wil dan het vaste menu, kijkt beter uit naar iets anders.

Eva en Peter betrekken hun nieuwe woonst in een villawijk in de Nederlandse Zonnepolder. Eva heeft na acht maanden zwangerschap een kind verloren en het jonge ouderpaar zoekt naar een nieuwe invulling van hun leven. Dat vinden ze binnen de bonte gemeenschap van de wijk, waar van g…Lees verder
Na een moeizaam tot stand gekomen zwangerschap wordt het dochtertje van Peter en Eva levenloos geboren. Ze kunnen dit verdriet samen niet verwerken en dreigen uit elkaar te groeien. Als ze nieuwe buren krijgen, klikt het meteen. De stoere Steven en zijn sensuele vrouw Rachel bezoeken regelmatig een parenclub en nodigen Peter en Eva uit om mee te doen. Maar eerst proberen ze het een keer thuis uit. Voor Eva is dit de kans om zwanger te raken. Peter is verschrikkelijk jaloers en de avond loopt uit op een fiasco. Als Eva zwanger blijkt, besluit ze Peter te verlaten en verdwijnt spoorloos. Een bijzonder spannende en meeslepende thriller van de populaire Nederlandse schrijfster. Langzaam raken Peter en Eva verstrikt in een manier van leven waaruit geen weg terug mogelijk is. Ook een zeer realistisch verhaal met een voortreffelijke karaktertekening. Een echte aanrader voor liefhebbers van literaire thrillers. Gebonden, vrij kleine druk.

Over Saskia Noort

CC BY 3.0 - Foto van/door Jan Zandbergen

Saskia Noort (Bergen (Noord-Holland), 13 april 1967) is een Nederlandse schrijfster, freelance journaliste en columniste.

Na de havo te hebben doorlopen, studeerde Noort journalistiek en theaterwetenschap. Sinds begin jaren negentig werkte ze als redacteur voor een groot aantal bladen waaronder Viva, Marie Claire, TopSanté en Ouders van Nu. Tegenwoordig schrijft ze een column in glossymagazine LINDA. Voorheen schreef ze columns in de VT Wonen en de Playboy. Van haar thrillers zijn er internationaal zo'n 2,7 miljoen exemplaren verkocht (stand voorjaar 2016), talloze ervan zijn bewerkt voor televisie, film en theater.

Noort debuteerde in 2003 als auteur met de literaire thriller Terug naar de kust, waarvan er meer dan 200.000 exemplaren zijn verkocht.

Haar tweede thriller heet De eetclub. De recensies daarover waren lovend. Zo schreef NRC Handelsblad: "De Eetclub is een vaardige, spannende,…Lees verder op Wikipedia