Zielsverduistering
Ruth Rendell
The babes in the wood
Utrecht: Bruna, 2002
316 p.
90-229-8677-2

Onder deze wat vreemde titel (de Engelse titel is The babes in the wood) schuilt het zoveelste inspecteur-Wexford-mysterie. Wexford uit het legendarische Kingsmarkham is, met zijn assistent Burden, het vaste speurdersduo in Rendells detectives. Terwijl de regen het water van de Kingsbrook-rivier onheilspellend doet wassen en grote delen van Sussex al blank staan, loopt het bericht binnen dat de kinderen van het echtpaar Dade (15 en 13 jaar oud) samen met de oppas met de auto verdwenen zijn. Verdronken? Het ingezette duikersteam vindt niets. Behalve dat Wexford al gauw ondervindt dat het echtpaar Dade nogal bizar is en dat de oudste zoon lid is van een extreem kerkgenootschap zijn er nogal weinig aanknopingspunten. Tot de auto van de oppas teruggevonden wordt in een bos, waar het kerkgenootschap zijn rituelen uitvoert... De lezer volgt een minutieus onderzoek, dat slechts stapje bij stapje vordert. Maar net als hij denkt: zo moet het wel geweest zijn, laat Rendell het verhaal ee…Lees verder
In dit inspecteur Wexford-verhaal worden een oppas en de aan haar toevertrouwde tieners, Giles van vijftien en Sophie van dertien, vermist. Wanneer de ouders van de tieners, Roger en Katrina Dade, na een weekendje Parijs thuis komen zijn de kinderen en de oppas spoorloos verdwenen. De politie tast in het duister, inspecteur Wexford vindt maar weinig aanknopingspunten, maar ontdekt dat het gezin leed onder de terreur van de vader en dat Giles zich had aangesloten bij een extreem kerkgenootschap. Een maand na de verdwijning wordt de auto van de oppas met haar lichaam daarin bij toeval gevonden, maar van de kinderen ontbreekt nog steeds elk spoor… Van de Britse auteur Ruth Rendell (1930) verschenen inmiddels vele boeken met inspecteur Reginald Wexford in de hoofdrol, de eerste in 1964. Vooral de karakters van de personen zijn belangrijk, de spanning minder. Uitstekend neergezet, zoals de lezer gewend is van deze auteur. Enkele Wexford-mysteries zijn ook verfilmd als tv-serie. Paperback, …Lees verder

Over Ruth Rendell

CC BY 3.0 - Foto van/door Tim Duncan

Ruth Barbara Rendell, geboren als Ruth Grasemann (Londen, 17 februari 1930 – aldaar, 2 mei 2015), was een Britse schrijfster van psychologische misdaadromans. Ze kreeg de bijnaam "Queen of Crime" en schreef ook wel onder het pseudoniem Barbara Vine.

Rendell werkte aanvankelijk als journalist voordat ze in 1964 haar eerste roman schreef. Ze wordt vooral geroemd om haar taalgebruik en de diep uitgewerkte personages. Ook zijn in haar boeken de sociale veranderingen te zien. Zo besteedde ze in haar recentere boeken aandacht aan de veranderde sociale status van vrouwen en huiselijk geweld.

Buiten haar psychologische werk, is ze ook bekend geworden door haar reeks boeken over Inspector Wexford.

Voor haar werk heeft ze veel prijzen gekregen. In 1997 kreeg ze de niet-erfelijke titel Baroness Rendell of Babergh. Ze zat in het House of Lords namens de Labour Party.