Lotsverbintenis
Ruth Rendell
End in tears
Utrecht: Bruna, 2005
292 p.
90-229-9151-2

Dit is nu al twintigste 'Inspecteur Wexford'-mysterie dat zich afspeelt in het even idyllische als onbestaande Kingsmarkham. Al veertig jaar beent de forse Wexford samen met zijn onafscheidelijke assistent Burden door de omgeving om allerlei bizarre moorden op te lossen. Vaak hebben die iets te maken met actuele maatschappelijke vragen, hier bv. over het draagmoederschap. Vanaf een brug gooit een man een betonblok op een passerende auto met een dode tot gevolg. Niet lang daarna wordt een jonge vrouw vermoord. En dan nog een... Aanvankelijk gaan de speurders ervan uit dat het iets met drugs te maken heeft. Maar dan duikt er een hint op naar het draagmoederschap, waar beide jonge vrouwen een slaatje probeerden uit te slaan. Het resultaat is een heel lang en heel ingewikkeld onderzoek, waar heel wat psychologisch raffinement bij komt kijken. De lezer moet heel goed opletten, want de hints liggen over veel bladzijden gespreid en er komt een ongewoon grote galerij personen bij te pas. Je o…Lees verder
Als de 18-jarige Amber, moeder van baby Brand, na een avondje stappen niet thuiskomt, is haar vader George Marshalson zeer ongerust. In de vroege ochtend vindt George zijn dochter vlakbij huis: ze is vermoord. Inspecteur Wexford en zijn collega's onderzoeken de moord en ontdekken al gauw dat er enige tijd eerder een mislukte aanslag op Amber plaatsvond: vanaf een brug werd een brok beton naar beneden gegooid. Het beton trof een auto die voor Ambers auto reed, en een van de inzittenden werd gedood. Privé heeft Wexford de nodige problemen met zijn vrouw en zwangere dochter. Vlotgeschreven politieroman met inspecteur Wexford, over wie inmiddels vele boeken zijn verschenen, in de hoofdrol. Vooral de karakters van de personen zijn belangrijk, de spanning minder. Uitstekend neergezet, zoals de lezer gewend is van de meest gelezen schrijfster van moderne Engelse misdaadverhalen. Haar werk werd vele malen bekroond, o.a. met de Diamond Dagger en de Mystery Writers of America Grandmaster Award …Lees verder

Over Ruth Rendell

CC BY 3.0 - Foto van/door Tim Duncan

Ruth Barbara Rendell, geboren als Ruth Grasemann (Londen, 17 februari 1930 – aldaar, 2 mei 2015), was een Britse schrijfster van psychologische misdaadromans. Ze kreeg de bijnaam "Queen of Crime" en schreef ook wel onder het pseudoniem Barbara Vine.

Rendell werkte aanvankelijk als journalist voordat ze in 1964 haar eerste roman schreef. Ze wordt vooral geroemd om haar taalgebruik en de diep uitgewerkte personages. Ook zijn in haar boeken de sociale veranderingen te zien. Zo besteedde ze in haar recentere boeken aandacht aan de veranderde sociale status van vrouwen en huiselijk geweld.

Buiten haar psychologische werk, is ze ook bekend geworden door haar reeks boeken over Inspector Wexford.

Voor haar werk heeft ze veel prijzen gekregen. In 1997 kreeg ze de niet-erfelijke titel Baroness Rendell of Babergh. Ze zat in het House of Lords namens de Labour Party.