Het labyrint
Ruth Rendell
The minotaur
Utrecht: Bruna, 2005
311 p.
90-229-8951-8

Ruth Rendell gebruikt het pseudoniem Barbara Vine voor haar thrillers die psychologisch georiënteerd zijn en buiten het kader van de strikte whodunit vallen. Het labyrint is er zo een. Het hoofdpersonage Kerstin Kvist, 24 jaar, is vanuit Zweden in Engeland aangekomen, waar ze een baantje vindt op Lydstep Old Hall, een oud, met klimop begroeid, verwaarloosd landhuis in Essex, om daar voor John, de veertigjarige schizofrene zoon te zorgen. John leeft samen met zijn moeder en zusters, wier relaties en ruzies het verhaal domineren. Niet alleen zijn de vrouwen ingevolge een testamentaire beschikking financieel afhankelijk van John, maar beroerder wordt het als een van de zussen trouwplannen heeft met de dominee van het dorp en toch terzelfdertijd een verhouding aanknoopt met een losbollige kunstschilder, die ze van een zus van haar afgesnoept heeft. Dit wordt de aanzet tot een gruwelijke ontknoping, die zich voor de ogen van de vertelster afspeelt. Rendell is heel sterk in het oproe…Lees verder
Kerstin wordt gevraagd als verpleegster voor de schizofrene John in een traditioneel Engels adellijk gezin in de jaren zestig. Alles lijkt koek en ei, maar beetje voor beetje ervaart zij spanningen en ontdekt ze dat John zieker wordt gehouden dan hij eigenlijk is. Het geheim lijkt verstopt in de huisbibliotheek die met al zijn gangen het labyrint wordt genoemd. Als een kunstschilder in het dorp komt wonen en menige vrouw het hoofd op hol brengt, valt er een dode. Nieuwe titel van de beroemde auteur die zoals altijd de spanning op een bijzondere manier weet op te bouwen terwijl er ogenschijnlijk niets gebeurt. Het taalgebruik is eenvoudig, de verhaallijn goed te volgen. De karakters worden zo neergezet dat de lezer al snel voorkeuren zal ontwikkelen voor een persoon wat niet alleen de betrokkenheid tot het verhaal vergroot, maar ook de spanning doet toenemen. Boeiend van begin tot eind. Op de voorkaft een foto van een stijlvolle huisbibliotheek; normale druk.

Over Ruth Rendell

CC BY 3.0 - Foto van/door Tim Duncan

Ruth Barbara Rendell, geboren als Ruth Grasemann (Londen, 17 februari 1930 – aldaar, 2 mei 2015), was een Britse schrijfster van psychologische misdaadromans. Ze kreeg de bijnaam "Queen of Crime" en schreef ook wel onder het pseudoniem Barbara Vine.

Rendell werkte aanvankelijk als journalist voordat ze in 1964 haar eerste roman schreef. Ze wordt vooral geroemd om haar taalgebruik en de diep uitgewerkte personages. Ook zijn in haar boeken de sociale veranderingen te zien. Zo besteedde ze in haar recentere boeken aandacht aan de veranderde sociale status van vrouwen en huiselijk geweld.

Buiten haar psychologische werk, is ze ook bekend geworden door haar reeks boeken over Inspector Wexford.

Voor haar werk heeft ze veel prijzen gekregen. In 1997 kreeg ze de niet-erfelijke titel Baroness Rendell of Babergh. Ze zat in het House of Lords namens de Labour Party.