Het oog in de deur
Pat Barker
The eye in the door
Breda: De Geus, 2007
283 p.
9789044510164

Doordat in het voorjaar van 1918 de geallieerden de Eerste Wereldoorlog dreigen te verliezen ontstaat er in Engeland een panische sfeer waarin jacht gemaakt wordt op o.a. pacifisten en homoseksuelen. Luitenant Billy Priors, die bij de Inlichtingendienst werkt, krijgt opdracht een pacifiste met wie hij vroeger goed bevriend was, te ondervragen. Men hoopt dat zij hem namen zal doorgeven van andere pacifisten. Als Prior merkt dat zij het slachtoffer is geworden van agent-provocateurs komt hij in gewetensnood: waar ligt zijn loyaliteit? Pat Barker had al 4 goede romans geschreven toen zij in 1991 met het prachtige 'Regeneration' ('Niemandsland') een van de beste Britse auteurs werd. Dit is het vervolg en het tweede deel van een trilogie (afgesloten met 'Weg der geesten'). Het is een minstens even imposante roman, die in een sterke, ingehouden stijl prachtig beschrijft hoe mensen door een oorlog verscheurd raken en hun wereld uiteen dreigt te vallen. Vrij kleine druk.

Over Pat Barker

CC BY 2.0 - Foto van/door summonedbyfells

Pat Barker (8 mei 1943) is een Britse schrijfster en historicus. Ze publiceerde haar eerste roman, Union Street, in 1982. Sindsdien heeft ze meerdere boeken over haar favoriete onderwerp, de Eerste Wereldoorlog, geschreven, waaronder Regeneration en The Ghost Road. Barker heeft vele prijzen gewonnen met haar romans. Zo sleepte ze met het boek The Ghost Road de Booker Prize in de wacht.

Pat Barker werd geboren als Patricia Margaret Drake op 8 mei 1943 te Thornaby-on-Tees, Yorkshire. Haar moeder Moyra was ongehuwd bij haar geboorte en haar vader was niet gekend. Barker groeide op in een arbeidersgezin bestaande uit haar moeder, haar grootmoeder Alice en haar grootvader. Zowel Moyra als Alice werkte beiden als schoonmaakster. Toen Barker zeven jaar was trouwde haar moeder. Ze kon bij haar moeder en stiefvader gaan wonen, maar ze bleef uit liefde voor haar bij haar grootmoeder. Haar groot…Lees verder op Wikipedia