Leon De Winter
1
Amsterdam: De Bezige Bij, 2015
361 p.
9789023488453 (hardback)

Schimmige bad guy

ROMAN. De Nederlandse schrijver Leon de Winter smokkelt de laatste jaren steeds weer explosieve politieke onderwerpen zijn romans binnen. In Geronimo gaat hij aan de slag met Osama bin Laden, alsof het de geknipte materie voor een Hollywoodfilm is.

Controverse en commotie: bestsellerschrijver Leon de Winter (°1954) leeft ervan op. Met genoegen kruipt hij in de rol van 'the man you love to hate'. Al mag hij de laatste tijd dan minder opinies rondbazuinen in Elsevier-columns, zijn oekazes tegen de islam én zijn fervente pro-Israëlische standpunten liggen nog vers in het geheugen. Vaak overschaduwden ze zelfs zijn letterkundige prestaties.

Het deert De Winter niet dat hij werd uitgespuwd door het literaire establishment. Telkens weer snijdt hij onderwerpen aan waar zijn collega-auteurs met een boogje omheen lopen. Zoals in het Het recht op terugkeer (2010), waarin Israël is verschrompeld tot een klein stadstaatje, of in VSV (2012), met moslimfundamentalisme en de moordenaar van Theo van Gogh als plotlijnen. Toch lezen zijn romans met een vaart die een gestroomlijnde Jaguar het nakijken zou geven.

Het blijft een merkwaardig parcours dat De Winter als schrijver aflegt. Toen hij in 1976 debuteerde met Over de leegte i…Lees verder

Iedereen is uit op wraak

De filosofe Hannah Arendt volgde in 1961 het Eichmann-proces in Jeruzalem. Eichmann bleek een miezerig mannetje en niet bepaald de personificatie van 'het Kwaad', was een van de bevindingen in haar omstreden boek over de 'banaliteit van het kwaad'. Arendt wees religie en ideologie als leidraad voor politiek handelen af ...

De filosofe Hannah Arendt volgde in 1961 het Eichmann-proces in Jeruzalem. Eichmann bleek een miezerig mannetje en niet bepaald de personificatie van 'het Kwaad', was een van de bevindingen in haar omstreden boek over de 'banaliteit van het kwaad'. Arendt wees religie en ideologie als leidraad voor politiek handelen af en benadrukte de veelkantigheid van geschiedenissen en de wezenlijke pluraliteit van mensen.

Leon de Winter, de conservatieve columnist en romancier die het nogal rechtlijnig opnam voor discutabele lieden als advocaat Bram Moszkowicz en vechtersbaas Badr Hari, lijkt voor zijn nieuwe roman,Geronimo, Arendt als leidsvrouw te hebben gekozen. Dat impliceert dat hij het dramatische hoogtepunt van zijn boek - de arrestatie en standrechtelijke executie van Osama Bin Laden - vanuit meerdere gezichtspunten benadert, en dat siert hem.

Geronimo is geïnspireerd door de vele verhalen die de ronde doen over de dood van UBL (Usama Bin Laden), zoals hij in de roman heet…Lees verder

Spannende roman over de liquidatie (ja of nee) van de terrorist Bin Laden. Stel dat de overmeestering van Bin Laden (in mei 2011) nou eens niet zou zijn beëindigd met zijn liquidatie (door president Obama bevolen), maar met een door het Seals Team 6 opgezette ontvoering, waarbij een dubbelganger van Bin Laden in zee werd gedumpt en Bin Laden zelf in leven bleef om te worden uitgehoord? Stel dat dit complot zou uitlekken en geheime diensten er lucht van kregen. Wat zou dat losmaken? Een Joods-Amerikaanse veteraan en een Pakistaanse jongen die ervan droomt naar Amerika te emigreren worden meegesleurd in deze plot vol dreiging en geweld. Met zijn verbeeldingskracht en vertelgemak gaat De Winter niet onderuit in dit gedurfde wat-als-scenario; integendeel, in literaire vorm laat hij des te scherper zien hoe precair een mensenleven loopt in de botsing van ideologieën. Een mooi perspectief in dit wereldleed biedt de muziek van Bach die een Afghaans meisje doet hopen op een beter leven, een h…Lees verder