Elvira Veenings
Spaans
Contrato con Dios
Utrecht: Bruna, 2009
307 p. : ill.
9789022994771 (paperback)

Een zoektocht naar de Ark des Verbonds met allerhande verwikkelingen van dien: het Vaticaan alsook de Mossad die een vinger in de pap willen hebben en de expeditie infiltreren, moslimterroristen die het op de Ark gemunt hebben, een mysterieuze miljonair die de geheime expeditie in Jordanië financiert, een lesbische Spaanse journaliste die hoopt met haar verslag van de opgraving de Pulitzer te ontvangen, doden en aanslagen op meerdere continenten, kortom, genoeg ingrediënten voor een spannende relithriller.

Contract met God is niet de eerste thriller van de Spaanse journalist Juan Gómez-Jurado; zijn vorige in het Nederlands vertaalde boek, Spion van God (Bruna, 2006), was internationaal een bestseller en werd in maar liefst 42 landen uitgebracht. Contract met God wordt gepresenteerd als een literaire thriller, maar wat er literair aan is, is mij onduidelijk. Literaire pretenties zijn dan ook niet Gómez-Jurado's voornaamste drijfveer, hij wil de lezer …Lees verder
Een excentrieke miljonair financiert een expeditie om in Jordanië de verdwenen joodse Ark des Verbonds te zoeken, daarbij gedwarsboomd door het Vaticaan en de CIA. Sterke, chronologisch vertelde plot met in italic enkele flashbacks naar de nazitijd. De opbouw, met snelle scène-wisselingen en veranderend vertelperspectief, brengt vaart in de verhaalvoortgang, die helder blijft tot aan de niet helemaal onverwachte afloop. Auteur is ook journalist, wat te merken is aan vlotte stijl, licht populair taalgebruik, levendige dialogen en aan de spanningsbouw, die in het laatste kwart hoog oploopt. De personages worden inleefbaar neergezet als bijna round characters. De opgravingsite in de woestijn wordt sfeervol getekend, waarbij de barre omstandigheden voelbaar worden. Er zijn enkele wrede scènes en er vallen veel doden. Met dertien paginagrote getekende illustraties in grijs-wit. Soepele, goede vertaling. Het eerdere 'Spion van God'* was succesvol. Paperback, kleine druk.