Andere formaten
Toegankelijke formaten:

Vlucht

Johanna Spaey (auteur)

Toegankelijke formaten:

Net als voor haar bekroonde debuut Dood van een soldaat kiest Johanna Spaey als kader voor haar roman Vlucht de Eerste Wereldoorlog. Geen misdaadroman dit keer (alhoewel: ook Dood van een soldaat was al een voorbeeld van een atypische thriller), wel een indringende inkijk in de psychologie van twee vrouwen, die elkaars tegenpool zijn, maar hun lot aan elkaar gelinkt zien door de gruwel van de oorlog. In een proloog en een epiloog die mekaar weerspiegelen en resp. de aanleiding tot de genadeloze moord op een aantal onschuldige burgers (een Duitse soldaat vindt zijn hondje niet meer terug, wat hem tot blinde woede aanzet) en de zelfmoord van een Belgische officier evoceren, zet Spaey de sporen uit die haar tot het portret van twee vrouwen moeten brengen. Hierin wordt nadrukkelijk gefocust op het verhaal van de Vlaamse Marieke Vandevelde: arbeiderskind, tienermoeder van een tweeling en tijdens haar zwangerschap al in de steek gelaten door de vader van haar kinderen. …Lees verder
De tweede roman van de Vlaamse winnares van de Gouden Strop 2005 is geen misdaadroman, zoals haar debuut ‘Dood van een soldaat’. Maar ‘Vlucht’, spelend tijdens de Eerste Wereldoorlog, is wel spannend. De dunne roman is opgedeeld in vier delen met vier perspectieven. Het eerste en laatste zijn heel kort en vanuit het perspectief van twee mannen verteld: een Duitse soldaat en een Vlaamse officier. De twee middelste vormen de kern van het verhaal, waarin we eerst de Leuvense Marieke volgen, wier ouders en kinderen voor haar ogen worden doodgeschoten, waarna zij naar Nederland vlucht. Zij vindt werk in een hotel in Oosterhout, waar ze zich probeert te troosten met mannengezelschap. Dit tot ergernis van de dochter van de hoteleigenaresse, Sybille. We volgen haar in het derde deel, waarin ze op zoekt gaat naar de officier uit Leuven op wie ze verliefd is. Beide vrouwen zijn op de vlucht, zowel letterlijk (naar Nederland en het klooster) als figuurlijk (voor intimiteit). De vluchtelingenprob…Lees verder

Over Johanna Spaey

Johanna Spaey (1966) is een Vlaams journaliste en eindredacteur.

Spaey werd geboren in Leuven en studeerde in deze stad en in Leiden assyriologie.

De dood van een soldaat (2005) is haar eerste misdaadroman, een thriller die zich afspeelt aan het einde van de Eerste Wereldoorlog. Ze ontving voor dit boek de Gouden Strop 2005. Op de Boekenbeurs van Antwerpen heeft ze op 1 november 2005 voor dit boek de Hercule Poirotprijs ontvangen, de prijs voor beste Vlaamse misdaadroman.

Externe link