Une vie française
Jean-Paul Dubois
Frans
Paris: L'Olivier, 2004
356 p.
2-87929-467-3

Deze roman is het verslag dat hoofdpersoon Paul Blick doet van zijn leven, tot op het moment dat hij beroofd lijkt van elke illusie. In chronologische opsomming wordt een familiealbum doorgebladerd waarvan de inhoud nogal voorspelbaar is (studie, idealen, huwelijk, succes, ontrouw, cynisme) en waarbij de aandacht van de lezer moet worden vastgehouden met behulp van diverse uit de lucht vallende tegenvallers. Door deze dramatiek opvallend te plaatsen tegen de achtergrond van de hedendaagse Franse geschiedenis (de hoofdstukken dragen de namen van de recente Franse presidenten) suggereert de auteur aan diepte en invloeden meer dan hij waar kan maken. De roman lijkt een handig in elkaar gezet maakwerkje in clichématige stijl, onechte dialogen en opgeklopte gevoelens. Genomineerd voor diverse grote Franse prijzen. Gedrukt in een duidelijke letter.

Over Jean-Paul Dubois

Jean-Paul Dubois (Toulouse, 1950) is een Frans schrijver. Dubois kreeg voor zijn roman Tous les hommes n’habitent pas le monde de la même façon (De mensen leven niet allemaal op dezelfde manier) de Prix Goncourt 2019.

Dubois heeft diverse romans geschreven en reportages voor Le Nouvel Observateur. In zijn roman Une vie française (Een Frans leven) beschrijft hij de Franse babyboomers, van het idealisme uit de jaren zestig, tot het consumentisme van de jaren negentig. Voor deze roman, die in 2004 verscheen, kreeg hij in datzelfde jaar de Prix Femina en de Prix du roman FNAC. Deze roman werd in 2005 vertaald in het Nederlands en in 2007 in het Engels.

In 1996 had Dubois al de Prix France Télévisions gekregen voor zijn roman Kennedy et moi die in 1999 werd verfilmd door Sam Karmann.