Muziek
Ex-drummer
Herman Brusselmans
Amsterdam: Prometheus, 2007
175 p.
9789044608816

Debuterend regisseur Koen Mortier is er moeiteloos in geslaagd om met zijn verfilming van Herman Brusselmans' Ex-drummer evenveel voor- als tegenstanders te krijgen. Dat ligt voor de hand wanneer je een boek van een controversiële schrijver als Brusselmans verfilmt. Het raakt Mortiers koude kleren niet. Hij kreeg zowel de appreciatie van Brusselmans als van het grote publiek. Diehard fans van Brusselmans' oeuvre prijzen vooral de natuurgetrouwe aanpak van Mortier.
Met Ex-drummer (1994) sloot Brusselmans zijn erg succesvolle 'Ex'-romantrilogie af. In het eerste deel, Ex-schrijver (1991), had het ik-personage op cynische wijze afscheid genomen van zijn schrijverschap omdat hij niet geloofde dat zijn boeken iemand van de dood konden redden, laat staan dat ze iemand de ware liefde zouden bijbrengen. Het tweede deel, Ex-minnaar (1993), is al even cynisch, maar het boek kreeg deze keer een hilarische ondertoon mee. Het hoofdpersonage weet met zijn woede geen b…Lees verder
Derde deel van een serie van drie, dat ook apart gelezen kan worden. Een werkloze vrijbuiter wordt gevraagd als drummer bij een rockband. Alle leden hebben behalve hun drank- en drugsgebruik een zogenaamde handicap. De drummer vindt zichzelf een cynisch-negatief ingestelde persoon, die anderen graag in het ongeluk stort. Alleen de liefde voor zijn vriendin toont iets positiefs. Daarnaast zijn domheid en seksualiteit (homo, trio, sm) thema's. Zijn sadisme is de rode draad in een verhaal, dat door een vlotte, recht-toe-recht-aan-stijl niet als echt weerzinwekkend en vaak onderhoudend overkomt. Zoals Jan Cremer in zijn tijd schrijft Brusselmans nu, maar de laatste gaat veel verder met zijn shockeffect. De vorige delen zijn: 'Ex-schrijver' en 'Ex-minnaar'. Onlangs onder dezelfde titel verfilmd door Koen Mortier; op het omslag een scènefoto. Normale druk.

Over Herman Brusselmans

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Michiel Hendryckx

Herman Frans Martha Brusselmans (Hamme, 9 oktober 1957) is een Belgisch schrijver, dichter en columnist.

Brusselmans werd geboren in Hamme, Oost-Vlaanderen. Eind jaren zeventig was hij een verdienstelijk voetballer. Hij speelde linksbuiten bij SK Berlare, Vigor Hamme en de UEFA-junioren (min 18-jarigen) van Sporting Lokeren. Bij deze laatste speelde hij onder trainer Leon Nollet samen met latere profvoetballers Raymond Mommens, Alex Querter en Marc Verbruggen. In 1976 ging Brusselmans Germanistiek studeren aan de Universiteit van Gent. In 1978 koos hij voluit voor literatuur maar is blijven voetballen bij o.m. De Woody's, een minivoetbalclub die hij noemde naar zijn overleden hond Woody. In 1980 studeerde hij af en ging aan de slag in een Brusselse bibliotheek van de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening.

Schrijverschap

In 1982 debuteerde Brusselmans met de verhale…Lees verder op Wikipedia