De historicus
Elizabeth Kostova
The historian
Amsterdam: Mouria, 2005
709 p.
90-458-5062-1

De historicus is het debuut van Elizabeth Kostova, en voor een eerste werk legde zij de lat voor zichzelf erg hoog. Naar verluidt werkte ze tien jaar aan deze roman, die kan worden beschouwd als een tegenhanger van Bram Stokers Dracula. Een rasechte vampierenroman dus, en ook al kan zij het origineel qua stijl en sfeer niet geheel evenaren, toch verdient zij voor deze originele, spannende en historisch knap onderbouwde 'gothic novel' een vermelding als 'second best'.

Opvallend aan deze roman is de nauwkeurige structuur en de onderbouw van de intrige, die zich uitstrekt over meerdere periodes en locaties. Het verteltalent van de auteur maakt van de diverse verhaallijnen één strak en vloeiend geheel, dat uitmondt in een verrassend en enigszins bruusk einde. Het verhaal gaat van start in 1972, als de verstelster -- een 16-jarig meisje -- haar vader in Amsterdam bezoekt en in diens bibliotheek een mysterieus boek ontdekt dat slechts de houtsnede van een draak bevat. H…Lees verder
In 1972 woont een zestienjarig Amerikaans meisje met haar vader, die diplomaat is, in Amsterdam. Haar moeder is gestorven toen ze nog baby was. Op een dag ontdekt het meisje in de bibliotheek van haar vader enkele verontrustende brieven geadresseerd aan 'Mijn waarde en onfortuinlijke opvolger' en een oud boek met de afbeelding van een draak. Dit is het begin van een spannende zoektocht naar de achtergrond van haar ouders: die hebben geprobeerd Dracula, die nog steeds leeft en slachtoffers maakt onder wetenschappers, onschadelijk te maken. De verhalen van vader en dochter wisselen elkaar af. Goedgeschreven, sfeervolle en boeiende debuutroman met verschillende verhaallijnen. Een mengeling van feiten en fictie, van geschiedenis, vampierverhaal, legendes en fantasie. Met de verhalen over Vlad de Spietser (de historische Dracula), de geschiedenis van de ouders van het meisje en van de mentor en vriend van haar vader, professor Rossi, haar zoektocht door Europa (in onder meer Amsterdam, Ist…Lees verder