De stille elite
Donna Leon
Uniform justice
Amsterdam: De Boekerij, 2003
224 p.
90-225-3452-9

De stille elite, de nieuwste misdaadroman van Donna Leon, speelt zich opnieuw af tegen een Venetiaans decor. Commisaris Brunetti wordt deze keer geconfronteerd met een misdaad binnen de militaire elite van de Dogenstad. In de hal van een exclusief militair en elitair internaat, de San Martino Academie wordt een jongen gevonden. Hij heeft zichzelf ogenschijnlijk verhangen. Het gaat om de zoon te zijn van Fernando Moro, een dokter die uit morele verontwaardiging in de politiek is gestapt maar twee jaar geleden zonder opgaaf van reden zijn parlementair mandaat neerlegde. Commissaris Brunetti bijt zich vast in de zaak. Want er zijn ogenschijnlijk geen redenen om aan te nemen dat Ernesto Moro de hand aan zichzelf geslagen heeft. Brunetti gaat op onderzoek uit, maar erg ver komt hij niet want Fernando Moro hult zich in stilzwijgen en de studenten van het internaat beweren allemaal de jonge Moro slechts oppervlakkig te hebben gekend. Alleen Guiliano Ruffo zet vraagtekens bij de zelfmo…Lees verder
Commissaris Brunetti van de Venetiaanse politie wordt geconfronteerd met een ogenschijnlijke zelfmoord van een jonge cadet op een elitaire, militaire school. De zwijgzaamheid van diens medestudenten, de inhoud van een rapport dat de vader van de overledene ooit schreef en corruptie binnen het leger doen hem vermoeden dat er meer aan de hand is. Een spannende 'crime story' met een menselijke commissaris in de hoofdrol. Een vernuftig, doch wat ingewikkeld plot leidt naar een sterke finale. Goede sfeertekening van Venetië. Kleine druk.

Over Donna Leon

CC BY-SA 2.5 - Foto van/door Mariusz Kubik, http://www.mariuszkubik.pl

Donna Leon (28 september 1942, Mont Clair, New Jersey) is een Amerikaanse schrijfster van detectiveromans die zich afspelen in Venetië. De hoofdpersoon is Commissario Guido Brunetti. Donna Leon woonde meer dan 30 jaar in Venetië en woont nu in een klein dorp in Zwitserland. Zij was docent Engelse literatuur aan de University of Maryland University College – Europe (UMUC-Europe) in Italië en werkte vervolgens als professor van 1981 tot 1999 bij de Amerikaanse militaire basis van Vicenza. Ze stopte met lesgeven om zich te concentreren op het schrijven en andere culturele activiteiten op het gebied van muziek (met name barokmuziek).

Commissario Brunetti

De Commissario Brunetti-romans spelen zich allemaal in en rond Venetië af. Ze zijn in het Engels geschreven en vertaald in veel talen, maar op verzoek van Donna Leon niet in het Italiaans. Elke roman geeft de schrijfster de gelegenheid om de minder prettige…Lees verder op Wikipedia