Daniel Billiet
Amsterdam: DiVers, 1999
92 p. : ill.
Aantekening
Omslagondertitel : Een bloemlezing van gedichten over kinderrechten
90-7663-302-9

De inleiding is ONT (ouders niet toegelaten). De rebelse stijl typeert de houding van de samensteller: "Niet verder vertellen: wil je wel eens ontsnappen aan een vervelend klusje thuis, haal dan dit KNT(??)boek te voorschijn en zeg met een uitgestreken gezicht: sorry, mama, ik moet eerst nog even dit boek over Kinderrechten lezen. En geniet vervolgens van het lezen van deze prachtverzen".

De 54 rechten uit het Verdrag inzake de Rechten van het Kind vatte Billiet samen onder 12 basisrechten. Elk recht wordt eerst geciteerd en kort ingeleid; daarbij aansluitend volgen vier gedichten. Billiet selecteerde vooral bij jeugddichters. Zo vind je poëzie van Ted van Lieshout, Fetze Pijlman, Gil vander Heyden, Willem Wilmink, Edward van de Vendel, Theo Olthuis, Kees Spiering, Johanna Kruit en van Billiet zelf. De paar gedichten van Ton van Deel en Neeltje Maria Min (niet oorspronkelijk voor jongeren geschreven) staan er in deze verzameling wat verweesd bij. Ook enkele vertalingen uit de …Lees verder
Bloemlezing van kinder- en jeugdgedichten naar aanleiding van het 10-jarig bestaan van kinderrechten. Voorafgaand aan elk van de 12 hoofdstukken wordt steeds een kinderrecht genoemd (bijv. 'Geen enkel kind mag mishandeld of verwaarloosd worden') met een korte toelichting daarop. Per recht zijn telkens 4 gedichten uitgekozen. We komen in deze bloemlezing 31 verschillende dichters tegen waaronder Ted van Lieshout, Gil vander Heijden, Johanna Kruit, Ed Franck, Leendert Witvliet, Daniel Billiet (de samensteller). Rijmschema's zijn schaars, soms is er sprake van los rijm en veelal ontbreekt het rijm. Ze zijn geschreven in klank- en beeldrijke taal. De dichter dwingt de lezer om met hem stil te staan en zijn verbeelding aan het werk te zetten. Ze nodigen de lezer uit te ontdekken wat er tussen de regels staat. Lezen en herlezen zal nodig zijn. Geen eenvoudige kost dus, deze literaire hoogstandjes. Boeiend voor wie de tijd neemt om het zich eigen te maken. Onder elk gedicht staat de bronve…Lees verder

Over Daniel Billiet

Daniel Billiet (Gent, 17 april 1950) is een Vlaams schrijver, dichter, scenarist en leraar.

Geboorte en jeugd

Daniel Billiet [spreek uit als biel–jet] werd geboren in Gent op 17 april 1950. Dit was niet vanzelfsprekend want zijn ouders stonden op het punt naar Congo te vertrekken, waar hij dan zou geboren worden tussen de olifanten en de leeuwen. Daniel Billiet vertelt: "..., maar omdat Hitler niet iets langer gewacht heeft met het actief beoefenen van zijn hobby, kwam daar helemaal niets van in huis. In plaats van naar Congo mocht mijn vader het leger in en werd ik tien jaar later geboren in Gent.” Later werd zijn vader hoofdboekhouder in Gent, zijn moeder is altijd huisvrouw gebleven. Billiet was de vierde van zes kinderen. Hij had twee oudere zussen, één oudere broer en twee jongere. "Op een bepaald moment zaten we met de vier broers Billiet allen op dezelfde school: het…Lees verder op Wikipedia