Zweeds
Fantomsmärtor
1
Breda: De Geus, 2011
249 p.
9789044518207 (hardback)

Anders dan de wat truttige titel misschien doet vermoeden, is Kind van me geen gezellige of, erger nog, tranentrekkende familieroman. Evenmin is het een boek over zwangerschap en ouder-kindrelatie in de traditionele zin van het woord. Hoofdpersoon Alba Moedig (die zo heet omdat ze anderen altijd met raad en daad bijstaat) is door haar veel jongere vriend zwanger geraakt van een kind met het syndroom van Down en moet binnen tien dagen beslissen of ze een abortus wil. Deze tien dagen, die grofweg de tijdsduur van de roman beslaan, vormen voor Alba de opmaat tot een stroom aan overpeinzingen over het moederschap, haar jeugd en haar eigen moeder. Het is de verdienste van de schrijfster dat dit nergens sentimenteel wordt. Ook is het geen klassieke terugblik in die zin dat de hoofdpersoon zich alles in chronologische volgorde herinnert, maar lopen de verschillende gebeurtenissen door elkaar heen en in elkaar over. Alba blijkt allesbehalve een gelukkige huisvrouw, of eigenlijk helema…Lees verder
De Zweedse schrijfster brak in het Nederlandse taalgebied in 1999 met haar roman ‘Zusje van me’ door. Inmiddels zijn zeven van haar romans vertaald. Zij woont met echtgenoot en twee dochters in Stockholm. De hoofdpersoon is de 41-jarige Alba Moedig (!), zwanger van haar veertien jaar jongere vriend Seth. Op basis van onderzoeken is vastgesteld dat haar kind het Syndroom van Down heeft. Alba heeft tien dagen (hetgeen meteen ook de hoofdstukindeling is) de tijd om een besluit te nemen: abortus of het laten komen van het kind. Gedurende deze tijd recapituleert zij haar innige verhouding met vriendin Marlene en haar eerste liefde Tomas, de zelfmoord van haar moeder, de verhouding met haar vader en de in haar leven gestelde existentiële doelen. Pijn, vreugde, verlamming en teleurstelling passeren de revue: een reis vol emoties door haar leven. Kan Alba eindelijk volwassen worden? Een qua stijl en opbouw wat fragmentarische roman over de mogelijkheden en dilemma’s van de hedendaagse vrouw e…Lees verder